Algemene voorwaarden

De volgende punten zijn overeengekomen en geaccepteerd:
Art. 1. Algemeenheden
1.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op aanbiedingen, acceptaties, contracten, facturen en andere handelingen tussen AQUA VITAL SA, gevestigd te 1300 Wavre, avenue Léonard de Vinci 12, met ondernemingsnummer 0455.699.070 RPM Nivelles ("AQUA VITAL"), en de Klant, die betrekking hebben op de terbeschikkingstelling van het gehuurde goed, het ter beschikking gestelde Materieel en de levering van diensten of de verkoop van goederen door AQUA VITAL aan de Klant, ook wanneer deze zijn afgesloten via het klantenportaal op www.prod.aquavital.be.www.prod.aquavital.be.
1.2. De bijzondere voorwaarden die afwijken van deze algemene voorwaarden, annuleren en vervangen deze.

Art. 2. Doel van het contract
Het doel van het contract wordt bepaald in de bijzondere voorwaarden.

Art. 3. Duur en stilzwijgende verlenging van het contract
3.1. Het contract wordt gesloten voor de duur die is aangegeven in de bijzondere voorwaarden en gaat in op de dag waarop de Apparatuur wordt geïnstalleerd. Indien de Klant niet heeft gezorgd voor de uitvoering van de werken die in artikel 7.2. van deze algemene voorwaarden zijn genoemd binnen een maand na ondertekening van het contract, zal het contract van rechtswege ingaan op de door AQUA VITAL aan de Klant meegedeelde datum voor de uitvoering van de installatie.
3.2. Het contract wordt telkens stilzwijgend verlengd voor dezelfde duur als in de bijzondere voorwaarden vermeld, tenzij een van de partijen de andere partij uiterlijk drie (3) maanden voor het verstrijken van de termijn schriftelijk per aangetekende brief meedeelt dat zij het contract op de genoemde einddatum wil beëindigen.

Art. 4. Prijs
4.1. De huur en de prijzen worden gedefinieerd in de bijzondere voorwaarden.
4.2. De huur, evenals de prijzen van het servicecontract, onderhoudscontract en all-in contract, zijn bij vooruitbetaling verschuldigd op de eerste dag van elk nieuw huurjaar, tenzij de partijen overeenkomen deze prijzen over het nieuwe huurjaar te verdelen door middel van gedeeltelijke facturen. In dat geval kunnen deze gedeeltelijke facturen worden verhoogd met administratiekosten ter waarde van 5% van het gefactureerde bedrag, met een minimum van 50 EUR en een maximum van 150 EUR per gedeeltelijke factuur. De verkoopprijzen van waterflessen voor waterfonteinen, verschillende koffiesoorten en filters voor koffiezetapparaten, evenals alle betrokken accessoires ("Producten") voor het gebruik van de apparatuur waarvoor de Klant een aankoopverplichting heeft, worden maandelijks gefactureerd door AQUA VITAL.
4.3. De huurprijs wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de volgende formule (basis huur x nieuwe index) / startindex (formule van de algemene consumptieprijsindex). De basis huur is vermeld in de bijzondere voorwaarden. De nieuwe index is die van de maand voorafgaand aan het nieuwe huurjaar. De startindex is die van de maand voorafgaand aan de maand waarin dit contract ingaat.
4.4. De prijzen van het servicecontract, onderhoudscontract en all-in contract kunnen jaarlijks worden aangepast bij aanvang van het nieuwe huurjaar, indien zich omstandigheden voordoen die leiden tot een verhoging van de kosten en belastingen, zoals een stijging van de grondstofprijzen, lonen, transportkosten, verzekeringen, enz. In dat geval kan AQUA VITAL deze prijsstijging in rekening brengen bij de Klant. Deze verhoging mag echter nooit 80% van de in de bijzondere voorwaarden vermelde prijzen overschrijden. De verkoopprijzen van Producten waarvoor de Klant een aankoopverplichting heeft, kunnen altijd onmiddellijk op dezelfde manier worden aangepast.

Art. 5. Garantie
5.1. De Klant verplicht zich bij de ondertekening van het contract een waarborg voor de Apparatuur te betalen, waarvan het bedrag is vermeld in de bijzondere voorwaarden.
5.2. De Klant is eveneens bij levering een waarborg verschuldigd voor de herbruikbare waterflessen en voor de herbruikbare CO2-flessen, tegen het tarief dat op dat moment geldt per herbruikbare waterfles en per herbruikbare CO2-fles.
5.3. De waarborg dient om ervoor te zorgen dat de Klant voldoet aan alle verplichtingen die uit het contract voortvloeien. In geval van niet-teruggave van de Apparatuur en/of de herbruikbare waterflessen en/of de herbruikbare CO2-flessen, volgens de voorwaarden van deze algemene voorwaarden, wordt de door de Klant betaalde waarborg voor deze goederen ingetrokken, zonder afbreuk te doen aan andere rechten van AQUA VITAL in dit verband. AQUA VITAL behoudt zich ook het recht voor om de bedragen die door de Klant verschuldigd zijn, af te trekken van de door de Klant betaalde waarborg. De Klant heeft geen recht op rente op het resterende bedrag van de waarborg.
5.4. Indien de Klant aan al zijn contractuele verplichtingen heeft voldaan, wordt de waarborg teruggestort op de bankrekening van de Klant, op schriftelijk verzoek van de Klant met vermelding van zijn bankgegevens.

Art. 6. De Apparatuur
6.1. AQUA VITAL verhuurt aan de Klant, die accepteert, de Apparatuur die in de bijzondere voorwaarden wordt beschreven en/of stelt de Klant, die accepteert, de materialen ter beschikking die daarin worden beschreven ("Apparatuur").
6.2. De Klant verplicht zich om de Apparatuur te verzekeren tegen alle risico’s van welke aard dan ook.
6.3. De geïnstalleerde Apparatuur is door AQUA VITAL verzekerd tegen schade aan derden door brand, explosie, overstroming en burgerlijke aansprakelijkheid, hetgeen de Klant echter niet ontslaat van de verplichting om de verzekering zoals beschreven in het vorige artikel af te sluiten.
6.4. Alle ongevallen of schade moeten binnen 24 uur schriftelijk aan AQUA VITAL worden gemeld, bij gebreke waarvan AQUA VITAL niet aansprakelijk kan worden gesteld.

Art. 7. Verhuur, levering, installatie en verplaatsing van de Apparatuur
7.1. De Apparatuur wordt door AQUA VITAL geïnstalleerd op het adres van de Klant of op het adres dat in de bijzondere voorwaarden wordt vermeld, en op de door de Klant aangegeven locatie.
7.2. De Klant zorgt ervoor dat de lokalen toegankelijk zijn voor de installatie van de Apparatuur en dat de nodige maatregelen zijn genomen om de installatie van de Apparatuur mogelijk te maken. De Klant verplicht zich om (te laten) de nodige werken op eigen kosten uit te voeren om een veilige installatie van de Apparatuur te waarborgen en de Apparatuur in overeenstemming met de geldende en toekomstige richtlijnen te gebruiken, binnen een maand na ondertekening van het contract. De installatiekosten van de Apparatuur zijn voor rekening van de Klant, tenzij anders aangegeven. Aansluitingen voor water en elektriciteit zijn voor rekening van de Klant, voor zover deze niet kunnen worden uitgevoerd binnen de directe omgeving (1,5 m) waar de Apparatuur moet worden geïnstalleerd.
7.3. Door het ondertekenen van de leveringsbon van de Apparatuur, accepteert de Klant de Apparatuur, erkent dat de Apparatuur op de juiste plaats is geïnstalleerd en dat hij deze in goede werkende staat heeft ontvangen.
7.4. De Apparatuur is uitsluitend bestemd voor gebruik in het bedrijf van de Klant. Bovendien is de Klant niet toegestaan de Apparatuur te verplaatsen, eenmaal deze door AQUA VITAL is geïnstalleerd. Als de Klant de Apparatuur later wil verplaatsen, verplicht de Klant zich AQUA VITAL minimaal twee (2) maanden van tevoren te informeren zodat AQUA VITAL de Apparatuur kan verplaatsen en heractiveren. Deze kosten zijn voor rekening van de Klant tegen het geldende tarief. De Klant is in geen geval gerechtigd om de Apparatuur zelf te verplaatsen.

Art. 8. Gebruik
8.1. Door het ondertekenen van de leveringsbon van de Apparatuur bij de installatie verklaart de Klant op de hoogte te zijn van de gebruiksspecificaties en technische mogelijkheden van de Apparatuur.
8.2. De Klant verplicht zich de Apparatuur goed te verzorgen, als beheerder van de Apparatuur, en deze te gebruiken in overeenstemming met de normale specificaties en technische mogelijkheden.
8.3. Het is de Klant verboden, zonder schriftelijke toestemming van AQUA VITAL, enige wijziging aan de Apparatuur (of enig onderdeel daarvan) aan te brengen.

Art. 9. Onderhoud, reparatie, ontkalking en reiniging van de Apparatuur
9.1. De Klant verplicht zich de Apparatuur in perfecte staat te houden. De kosten voor onderhoud en reparatie van de Apparatuur zijn voor rekening van de Klant, tenzij anders vermeld.
De kosten die altijd voor rekening van de Klant zijn:
  • Het ontkalken en spoelen van koffiezetmachines;
  • Het reinigen van de buitenkant van koffiezetmachines en waterfonteinen;
  • Het vervangen van breekbare onderdelen (zoals glazen kannen, kranen, druipbakken, enz.);
  • Het vervangen en repareren vanwege vandalisme.
9.1.1. Voor de waterfonteinen verhuurd met grote flessen water en full-service koffiezetmachines, verplicht AQUA VITAL zich om de verhuurde Apparatuur regelmatig te onderhouden, in overeenstemming met het gebruik, zodat de Apparatuur volledig voldoet aan de behoeften van de gebruiker. De onderhoudsbezoeken die hiervoor worden uitgevoerd, zijn inbegrepen in de huurprijs. AQUA VITAL beheert de planning van deze onderhoudsbezoeken.
9.1.2. Voor andere waterfonteinen en koffiezetautomaten die verhuurd worden, vervangt AQUA VITAL jaarlijks het filter van de verhuurde Apparatuur tegen de prijs die is vermeld in de bijzondere voorwaarden.
9.2. In geval van storing of defect van de Apparatuur, verplicht de Klant zich AQUA VITAL onmiddellijk schriftelijk op de hoogte te stellen, zodat de veiligheid en/of het goed functioneren van de Apparatuur niet in gevaar komt. In dat geval verplicht de Klant zich onmiddellijk de Apparatuur niet meer te gebruiken om verdere schade te voorkomen. De Klant verplicht zich de Apparatuur uitsluitend door AQUA VITAL te laten repareren en verleent AQUA VITAL te allen tijde toegang tot de Apparatuur.
9.3. Alle prestaties die voortvloeien uit het niet naleven van de onderhoudsnormen, abnormaal gebruik, nalatigheid of fout van de Klant of zijn personeel of andere personen die toegang hebben tot zijn bedrijfspanden, worden aan de Klant gefactureerd, inclusief eventuele expertise kosten die voortvloeien.

Art. 10. Herbruikbare waterflessen
10.1. Door het ondertekenen van de bestelbon erkent de Klant op de hoogte te zijn van de kenmerken en voorwaarden van de door AQUA VITAL geleverde herbruikbare waterflessen ("Waterflessen"). De Klant verplicht zich de door AQUA VITAL geleverde Waterflessen uitsluitend voor het bedoelde gebruik te gebruiken. De Klant zal deze nooit geheel of gedeeltelijk vullen met vloeistof of vaste stoffen.
10.2. Tenzij anders overeengekomen, verplicht de Klant zich de Waterflessen uitsluitend te gebruiken voor de door AQUA VITAL geleverde passende Apparatuur. In geval van gebruik van deze flessen voor andere Apparatuur, ook als dit tussen de partijen is overeengekomen, kan AQUA VITAL niet verantwoordelijk worden gehouden voor de gevolgen daarvan, met name in termen van waterkwaliteit, werking van de gebruikte Apparatuur of andere schade die hierdoor zou kunnen ontstaan.
10.3. De Klant is volledig verantwoordelijk voor alle schade, inclusief schade aan de Apparatuur, die voortkomt uit het gebruik van andere Waterflessen, het vullen van deze Waterflessen of het gebruik van andere Apparatuur dan de door AQUA VITAL geleverde Apparatuur.
10.4. De Klant verplicht zich voor de Waterflessen te zorgen. De Klant houdt ze schoon en hygiënisch en zal ze aan AQUA VITAL teruggeven aan het einde van het contract of gedurende de looptijd van het contract als ze leeg zijn of de houdbaarheidsdatum is verstreken, in dezelfde staat als hij ze heeft ontvangen, behoudens normale slijtage en gebruik.

Art. 11. Eigendomsvoorbehoud
11.1. De Apparatuur blijft de exclusieve eigendom van AQUA VITAL, hetgeen de Klant formeel erkent.
11.2. In geval van beslaglegging op de Apparatuur of andere claims van derden op de Apparatuur, verplicht de Klant zich zich tegen deze claims te verzetten en deze derden te informeren dat AQUA VITAL de eigenaar is. Bovendien verplicht de Klant zich AQUA VITAL onmiddellijk op de hoogte te stellen en alle nodige gegevens over deze derden aan AQUA VITAL te verstrekken.

Art. 12. Levering, exclusieve bevoorrading en verplichting om Producten aan te schaffen
12.1. Gedurende de looptijd van het contract verplicht de Klant zich de Producten uitsluitend bij AQUA VITAL aan te schaffen, overeenkomstig de in de bijzondere voorwaarden gedefinieerde minimale maandhoeveelheden, en uitsluitend deze te gebruiken.
12.2. De Klant verklaart dat hij vóór de ondertekening van het contract de haalbaarheid van de transactie volledig heeft geëvalueerd en dat hij bereid en in staat is de in de bijzondere voorwaarden vermelde minimale maandhoeveelheid Producten aan te schaffen.
12.3. De levering van de Producten vindt plaats op het adres van de Klant of op het adres dat in de bijzondere voorwaarden wordt vermeld.
12.4. De Klant dient onmiddellijk bij ontvangst alle geleverde Producten van AQUA VITAL te controleren en ervoor te zorgen dat deze geen schade en/of andere zichtbare gebreken vertonen. De Klant dient te controleren of de ontvangen hoeveelheden overeenkomen met de leveringsbon. Door de leveringsbon te ondertekenen, erkent de Klant dat hij de aangegeven hoeveelheid in goede staat heeft ontvangen en accepteert de levering. Andere gebreken moeten per aangetekende brief binnen een (1) maand na levering worden gemeld, bij gebreke waarvan de Klant wordt geacht deze te hebben geaccepteerd.

Art. 13. Overdracht, onderverhuur en vervreemding
13.1. De overdracht van het contract aan derden, onderverhuur of vervreemding van de Apparatuur, op welke wijze dan ook (verkoop, schenking, enz.) is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van AQUA VITAL. Bij niet-naleving van dit verbod wordt een schadevergoeding, gelijk aan de nieuwwaarde van de Apparatuur en de resterende huur die naar rato van de resterende contractduur verschuldigd is, onmiddellijk opeisbaar. Evenzo, in geval van verkoop van de onderneming, verhuur van de waterfontein, nieuwe bedrijfsvoering of nieuwe directie, verplicht de Klant zich AQUA VITAL onmiddellijk per aangetekende brief te informeren, met vermelding van de identiteit, het adres en de benodigde gegevens van de nieuwe eigenaar of beheerder. In geval van totale of gedeeltelijke overdracht van zijn rechten met betrekking tot de lokalen waar de objecten van het contract worden gebruikt, verplicht de Klant zich zijn nieuwe adres mede te delen. Bovendien blijft de Klant in dergelijke gevallen gezamenlijk verantwoordelijk voor het naleven van alle voorwaarden en verplichtingen die voortvloeien uit het contract, gedurende de gehele duur van het contract.
13.2. AQUA VITAL kan de rechten die het krachtens het contract bezit, aan elke persoon overdragen. De melding, zoals bedoeld in artikel 5.179 van het Burgerlijk Wetboek, wordt geldig uitgevoerd per aangetekende brief, fax of e-mail. De Klant verplicht zich om een dergelijke overdracht te erkennen.

Art. 14. Garantie en Aansprakelijkheid
14.1. AQUA VITAL biedt een omniumgarantie op de Apparatuur die de gehele duur van het contract dekt. In geval van defecten of defectief functioneren van de Apparatuur, zal AQUA VITAL de nodige maatregelen bepalen en naar eigen inzicht beslissen of de Apparatuur gerepareerd of vervangen zal worden.
14.2. Tenzij door normale slijtage, is de omniumgarantie echter uitgesloten indien de tussenkomst van AQUA VITAL noodzakelijk is vanwege nalatigheid of fout van de Klant of zijn personeel, met name door:
  • Niet-naleving van de ontkalkings- (regelmatig en voorgeschreven) en spoelvoorschriften (regelmatig en voorgeschreven) voor de Apparatuur (voor koffiezetmachines) door de Klant;
  • Niet-naleving van de reinigingsvoorschriften voor de buitenkant van de Apparatuur (voor koffiezetmachines) door de Klant;
  • Abnormaal gebruik van de Apparatuur dat schade of een ongeluk veroorzaakt;
  •  Toevoeging of aansluiting van Apparatuur van een ander merk;
  • Wijziging van de specifieke eigenschappen van de Apparatuur;
  • Gebruik van accessoires die niet door AQUA VITAL zijn aanbevolen;
  • Stroomfluctuaties of defecten in de stroomvoorziening;
  • Plotse overdruk in de watertoevoer van de Klant;
  • Reparaties of onderhoud uitgevoerd door niet-geautoriseerde personen door AQUA VITAL.
14.3. De Klant is verantwoordelijk voor elk verlies, schade of vernietiging van de Apparatuur, en de gevolgen hiervan, ongeacht de oorzaak, behalve voor normale slijtage en defecten of storingen van de Apparatuur en/of Producten waarvoor AQUA VITAL verantwoordelijk is volgens deze algemene voorwaarden. In dat geval dient de Klant AQUA VITAL binnen 24 uur schriftelijk te informeren en zich tot zijn verzekeringsmaatschappij te wenden om zijn aansprakelijkheid te dekken.
14.4. AQUA VITAL kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de keuze van de Apparatuur door de Klant, noch voor ongevallen of schade die niet binnen 24 uur aan AQUA VITAL wordt gemeld. AQUA VITAL kan ook niet verantwoordelijk worden gesteld voor schade die voortkomt uit het gebruik van waterflessen die niet door AQUA VITAL zijn geleverd, het zelf vullen van deze waterflessen door de Klant of het gebruik van andere Apparatuur en accessoires dan de door AQUA VITAL geleverde.
14.5. Gezien de specificiteit van de Apparatuur, neemt AQUA VITAL uitdrukkelijk een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting op zich.
14.6. Behalve in geval van bedrog of zware nalatigheid door AQUA VITAL of haar medewerkers, en behalve in geval van overmacht, kan AQUA VITAL niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade, ongeacht de aard, aan de Apparatuur, Producten, personen, de Klant, diens medewerkers of derden, noch aan enig ander materiaal dan de Apparatuur en/of Producten, al dan niet eigendom van de Klant of diens medewerkers, die direct of indirect kan worden toegeschreven aan het bezit, gebruik, eventuele defecten of defectief functioneren van de Apparatuur en/of Producten.
14.7. Behalve in geval van bedrog of zware nalatigheid door AQUA VITAL of haar medewerkers, en behalve in geval van overmacht, kan AQUA VITAL geen aansprakelijkheid aanvaarden voor schade, ongeacht de aard ervan, indien deze schade het gevolg is van:
  • De kwaliteit van het water uit de waterleiding indien de Apparatuur is aangesloten op de waterleiding;
  • Defecten of defectief functioneren van de Apparatuur indien de Klant de Apparatuur zelf heeft verplaatst en weer in gebruik heeft genomen.
14.8. Behalve in geval van dwingende wettelijke bepalingen of openbare orde, stemt de Klant ermee in dat de schadevergoeding in dit geval beperkt is tot directe schade en niet kan worden uitgebreid naar indirecte schade (gevolgschade), dat wil zeggen schade die niet onmiddellijk wordt veroorzaakt door het genoemde schadelijke evenement, zoals winstderving, financiële verliezen, werkonderbreking, gegevensverlies, gemiste kansen, reputatieschade, moreel leed...
14.9. Behalve in geval van opzet door AQUA VITAL of een persoon waarvoor zij verantwoordelijk is, of in geval van schuld door AQUA VITAL of een persoon waarvoor zij verantwoordelijk is, wanneer deze schuld de levensomstandigheden of fysieke integriteit van een persoon aantast, is de totale aansprakelijkheid van AQUA VITAL beperkt tot het door AQUA VITAL in rekening gebrachte bedrag voor dit contract, één (1) jaar vóór de datum van het schadelijke feit, en daadwerkelijk door de Klant aan AQUA VITAL betaald op die datum. De schadevergoeding die verschuldigd zou zijn, mag in geen geval het plafond van 5000 euro overschrijden.
14.10. Behalve in geval van bedrog of zware nalatigheid door AQUA VITAL of haar medewerkers, en behalve in geval van overmacht, wordt de reparatie van schade veroorzaakt door AQUA VITAL of haar medewerkers uitsluitend geregeld door het contractenrecht, zelfs als de oorzaak van de schade ook een misdrijf betreft.

Art. 15. Overmacht
15.1. Onder overmacht wordt verstaan een situatie waarin de schuldenaar, zonder eigen schuld, tijdelijk of permanent niet in staat is om zijn verplichtingen (gedeeltelijk of geheel) uit te voeren, rekening houdend met de onvoorspelbaarheid en onvermijdelijkheid van het obstakel voor de uitvoering. 
De partijen beschouwen de volgende als gevallen van overmacht: staking, lock-out, brand, epidemie, oorlog, eenzijdig opgelegde maatregelen door de overheid die de werking van het bedrijf ernstig verstoren of bemoeilijken, tekorten in de bevoorrading van producten, enz. De partijen stemmen ermee in dat vertraging in betaling van enig bedrag niet kan worden gerechtvaardigd door een geval van overmacht.
15.2. Als de overmacht niet langer dan drie (3) maanden duurt, worden de verplichtingen van de Klant automatisch opgeschort voor de duur van de tijdelijke onmogelijkheid.
15.3. Als de overmacht meer dan drie (3) maanden duurt, heeft de andere partij het recht om het contract eenzijdig te beëindigen, zonder dat een schadevergoeding verschuldigd is.

Art. 16. Betaling en betalingstermijn
16.1. De facturen van AQUA VITAL dienen uiterlijk op de vervaldatum van de factuur te worden betaald.
16.2. Bij niet-betaling of gedeeltelijke betaling na de vervaldatum wordt het verschuldigde bedrag van rechtswege en zonder voorafgaande aanmaning verhoogd met een schadevergoeding van 10%, met een minimum van 150 EUR, en een rente van 1% per maand vanaf de vervaldatum, totdat het volledige bedrag is betaald. Iedere begonnen maand wordt als een (1) volledige maand gerekend, onverminderd andere beëindigingskosten en schadevergoedingen die verschuldigd kunnen zijn. AQUA VITAL behoudt zich tevens het recht voor om kortingen of afwijkende betalingstermijnen die aan de Klant zijn verleend, in te trekken.
16.3. Eventuele klachten van de Klant schorsen de betalingsverplichting van de Klant met betrekking tot de betrokken Apparatuur en/of Producten niet.

Art. 17. Vroegtijdige beëindiging van het contract
17.1. Tenzij anders vermeld, eindigt het contract bij het verstrijken van de looptijd van het lopende contract, tenzij een van de partijen ten minste drie (3) maanden voor het verstrijken van de looptijd van het contract aan de andere partij, per aangetekende brief, de wens meedeelt het contract bij het verstrijken ervan te beëindigen.
17.2. AQUA VITAL heeft het recht om het contract vroegtijdig per aangetekende brief te beëindigen zonder enige schadevergoeding, indien de Klant zijn verplichtingen niet nakomt, behalve die genoemd in artikel 17.3, binnen één (1) maand na de ingebrekestelling per aangetekende brief.
17.3. In afwijking van artikel 17.2 heeft AQUA VITAL ook het recht om het contract per aangetekende brief met onmiddellijke ingang en zonder voorafgaande ingebrekestelling te beëindigen in de volgende gevallen:
  • Indien de Klant Producten geheel of gedeeltelijk bij een derde koopt en de exclusieve leveringsvoorwaarden schendt;
  • In geval van beslaglegging en/of vervreemding van de Apparatuur;
  • In geval van faillissement, gerechtelijke reorganisatie of vrijwillige of onvrijwillige ontbinding van de Klant.
17.4. In geval van vroegtijdige beëindiging door AQUA VITAL conform artikel 17.2 of 17.3, worden alle bedragen die nog verschuldigd zijn op basis van het contract met betrekking tot de Apparatuur, inclusief de huur voor de resterende looptijd van dit contract, onmiddellijk opeisbaar als een beëindigingsvergoeding, vermeerderd met een vast bedrag van 250 EUR als schadevergoeding. Wat betreft de minimale maandconsumptie, is de beëindigingsvergoeding gelijk aan een bedrag dat gelijk is aan de minimale maandconsumptie, zoals vermeld in de bijzondere voorwaarden, vermenigvuldigd met het aantal maanden van de resterende huur als het contract door zou lopen tot het oorspronkelijk geplande einde.
17.5. Als de vroegtijdige beëindiging wordt gemeld door AQUA VITAL omdat de Klant niet de minimale maandhoeveelheid Producten heeft gekocht zoals vermeld in de bijzondere voorwaarden, of omdat de Klant de exclusiviteit van de levering niet naleeft, heeft AQUA VITAL het recht om bovendien de niet gekochte hoeveelheid in rekening te brengen, zoals vermeld in de bijzondere voorwaarden, op het moment van de beëindiging van het contract, en dit pro rato van de resterende huurtermijn als het contract door zou lopen tot het oorspronkelijk geplande einde.
17.6. Behoudens hetgeen bepaald is in artikel 17.7, heeft de Klant het recht het contract vroegtijdig te beëindigen zonder recht op enige schadevergoeding, indien AQUA VITAL zijn contractuele verplichtingen niet nakomt binnen één (1) maand nadat het daartoe per aangetekende brief in gebreke is gesteld.
17.7. In afwijking van artikel 17.6, is de termijn die AQUA VITAL moet respecteren voor het uitvoeren van haar verplichtingen twee (2) maanden als AQUA VITAL zelf (delen van) de Apparatuur (of onderdelen van de Apparatuur) of Producten moet bestellen om haar verplichting(en) na te komen, of drie (3) maanden als deze bestelling moet worden geplaatst bij een bedrijf buiten Europa.

Art. 18. Teruggave
18.1. De Klant verplicht zich om de Apparatuur, inclusief de herbruikbare CO2-flessen en de waterflessen, onmiddellijk aan AQUA VITAL terug te geven aan het einde van het contract, om welke reden dan ook. Deze verplichting tot onmiddellijke teruggave geldt ook gedurende de looptijd van het contract voor herbruikbare flessen en/of herbruikbare CO2-flessen die leeg zijn of waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken. Indien dit niet gebeurt, wordt de (de) gedeponeerde garantie(s) als verbeurd verklaard ten gunste van AQUA VITAL.
18.2. De Klant kan alleen worden ontslagen van deze verplichting tot teruggave als hij een ondertekend ontvangstbewijs van AQUA VITAL heeft.
18.3. Als de Apparatuur, inclusief de herbruikbare CO2-flessen en/of de waterflessen, niet in goede staat van functioneren is, niet goed gereinigd en onderhouden is, rekening houdend met normale slijtage en gebruik, heeft AQUA VITAL het recht om een minimumbedrag van 50 EUR in rekening te brengen voor de reiniging van de Apparatuur en de benodigde onderdelen en arbeid voor het opnieuw in gebruik stellen van de Apparatuur zodat deze in goede staat van functioneren wordt gebracht.
18.4. Als de Klant de Apparatuur, inclusief de herbruikbare CO2-flessen en/of de waterflessen, niet onmiddellijk teruggeeft, heeft AQUA VITAL het recht om de Apparatuur zelf op kosten van de Klant terug te halen.

Art. 19. Geschillen
Het contract wordt uitsluitend beheerst door Belgisch recht, met uitsluiting van het Weens Koopverdrag. De rechtbanken van het arrondissement waar AQUA VITAL haar hoofdkantoor heeft, zijn exclusief bevoegd om kennis te nemen van geschillen die voortvloeien uit het contract.

Art. 20. Slotbepalingen
20.1. AQUA VITAL behoudt zich het recht voor om deze algemene voorwaarden op elk moment te wijzigen. Als de Klant hiermee niet akkoord gaat, heeft hij het recht het contract per aangetekende brief te beëindigen binnen vijftien (15) dagen na de kennisgeving van de wijziging door AQUA VITAL. Bij gebrek aan een dergelijke opzegging wordt de Klant geacht de wijzigingen te hebben geaccepteerd.
20.2. De nietigheid van een of meerdere bepalingen en/of artikelen van het contract, inclusief deze algemene voorwaarden, heeft geen invloed op de geldigheid van de overige bepalingen en/of artikelen. De partijen verplichten zich, in dat geval, een vervangende bepaling en/of artikel overeen te komen die geldig is.
20.3. Het niet toepassen of niet uitvoeren van een bepaling en/of artikel van het contract kan niet worden geïnterpreteerd als een afstand van de mogelijkheid om zich erop te beroepen, tenzij dit uitdrukkelijk anders is overeengekomen.